أساطير الNBA (كارل مالون)

أساطير الNBA (كارل مالون)

أسطورة أخرى عجزت عن الفوز بلقب الNBA!!

- بما إننا اتكلمنا في الحلقة اللي فاتت عن جون ستوكتون ؛ فمن البديهي اننا نخصص الحلقة اللي بعدها على طول عن شريكه في النجاح مع فريق Utah Jazz في النصف الثاني من التسعينيات ، الوحش الملقب برجل البريد كارل مالون.

- مسيرة كارل مالون في الNBA امتدت ل19 موسم (1985-2004) . 18 موسم من ال19 دول كانوا مع Utah Jazz و موسم واحد مع الLakers .

- خلال المسيرة دي ؛ مالون قدر يرسخ مكانته كواحد من أفضل الPower Forwards في الNBA ، خاصة في فترة التسعينيات اللي قدر يوصل فيها مع ستوكتون و الJazz لنهائي الدوري مرتين ورا بعض ؛ موسم 97 و اللي حقق فيه لقب الMVP ، و موسم 98 . لكن في المرتين خسر النهائي قدام Chicago Bulls بقيادة مايكل جوردان .

- إنجازات مالون الفردية ما وقفتش عند لقب الMVP . اللقب اللي قدر يحققه مرة تانية سنة 99 . لكنه أضاف لخزائنه مجموعة متنوعة من الإنجازات الفردية أهمها:1- اختياره 14 مرة للمشاركة في الAll-Star Game و حصوله على أفضل لاعب في المباراة مرتين (89 و 93)2- اختياره لفريق الموسم في الNBA 11 مرة و فريق الموسم الدفاعي 3 مرات .3- احتلاله للمركز الثاني في قائمة أفضل مسجلي النقاط في تاريخ الNBA بعد كريم عبد الجبار برصيد 36,928 نقطة (معدل 25 نقطة للمباراة الواحدة).

- الجدير بالذكر إن كارل قرر يروح الLakers عشان يلعب موسم مع كوبي براينت و شاكيل أونيل على أمل انه يفوز بالدوري في آخر موسم في مسيرته ؛ لكن للأسف ماقدرش بعد ما خسر النهائي للمرة الثالثة في مسيرته قدام Detroit Pistons في 2004 .

- على مستوى تمثيله للمنتخب الأمريكي ، كارل قدر يحقق ذهبيتين أولمبيتين في برشلونة 92 و أتلانتا 96 .

تجدون beIN SPORTS على

متوافق مع الهاتف الذكي والكمبيوتر اللوحي

Iphone & iPad

اشتركوا في المجلة الأسبوعية

مقابلة

فهد العتيبي

تتيح لكم خدمة Your Zone الفرصة لطرح أسئلتكم على فهد العتيبي

كيف يتم ذلك؟ تسجلوا في beIN SPORTS Your Zone وكونوا على موعد مع "المقابلة"، وسيتم طرح أفضل الأسئلة على ضيفنا!

تسجيل